Axl chat '08, část 2

 

 

NYNÍ vynechám CHAT dvě, což je rozhovor v podobném formátu jako ten první, a budu sem nejdříve vkládat chat číslo 3, protože ten obsahuje spoustu nejdůležitějších informací a jeho přepis se objevil i na oficiálních stránkách GN'R. Chat je zvláštní v tom, že tam nebyly zachovány otázky (i když možná někde na fórech je najdete), ale není to ani potřeba – ty odpovědi totiž mluví samy za sebe a případné dotazy si z nich snadno odvodíte. Po tomto překladu sem vložím i chat č. 2. V kurzívě opět moje poznámky.


CHAT 3 – přepis z www.gunsnroses.com, 16.12.2008, Axl

Špička ledovce...

Tak jo!! Otázky tu nejsou, ale myslím, že odpovědi celkem jasně odkazují na otázky, postupně a v rozsahu asi 7 stran. Pokud jsem neodpověděl, bylo to buď proto, že už jsem odpověděl předtím, bylo to mimo téma nebo jsem omylem otázku přehlédl. Omlouvám se za chyby. Není to tak veselé jako některé z těch dalších sessions, ale to je podstata. No páni!!

Takže, začněme tady. Celá ta věc "Axl by nepřišel na pódium, bla bla" je kompletní a úplná blbost. (pozn.: jedná se o Slashovo tvrzení, že v 90. létech si na nich Axl vynutil, že musejí podepsat smlouvu převádějící jméno Guns N' Roses jen a pouze na něj, jinak by nepřišel na pódium a neodehrál důležitou show)

Nikdy se to nestalo, je to celé vymyšlené, podvod a výmysl. Není v tom jedna jediná nitka pravdy. Pokud by se to stalo, býval bych byl právně usmažen už před lety, mohli mě oškubat kvůli jménu a různým škodám. Tomu se říká pod nátlakem, s polehčujícími okolnostmi. Ve skutečnosti v onu zmíněnou dobu byli všichni právníci s námi v Evropě, zabývajíce se Adlerovým odchodem.

Nemohl jsem promluvit dřív, protože by to bývalo mohlo ohrozit různé probíhající nesmysly.

Když Guns znovu uzavřeli s Geffen smlouvu, nechal jsem si tam ten kousek ohledně jména přidat pro vlastní ochranu, jelikož jsem jméno vymyslel sám a pak s ním původně založil kapelu. Mělo to více co dělat s managementem než s kapelou, jelikož se náš tehdejší manager pořád snažil někoho přesvědčit, aby mě vyhodili. Když jsem s ním přestal mluvit, ucítil, že jsou jeho dny sečteny, a snažil se kohokoliv přemluvit, aby prodal naši novou smlouvu, pro osobní profit od Geffenu.

Bylo to do smlouvy přidáno a všichni to podepsali. Nebylo to ukryto v drobných písmenkách atd., už první sekce začínala tím, že jsi s tím souhlasil.

No a v té době jsem moc nevěděl ani nepřemýšlel o registrovaných jménech nebo obchodních hodnotách apod. Všechno, co jsem věděl, bylo, že jsem s tím jménem přišel já a že od prvního dne všichni souhlasili s tím, že pokud bychom se měli rozpadnout, zůstane moje, a pak jsme se na tom tedy dohodli i písemně.

Ještě dlouho poté jsem nerozuměl různým dalším problémům, až do doby, kdy jsem navázal novou spolupráci, a to byla pouze snaha Guns zachránit, ne ukrást.

Podle mého názoru, realita onoho zlomu a veřejných rozpaků a výsměšku od jiných (což zahrnuje hodně byznysmenů ne zcela úplně na úrovni, se kterými se v té době scházel) za to, že nebojuje o práva na název, to všechno bylo víc, než čemu mohl Slash otevřeně čelit. Navíc nejsme právníci nebo oficiálně právně vzdělaní, takže šlo prostě o to, že jsme byli z hlediska obchodních věcí neznalí a v té době jsme dělali to, co jsme považovali za správné. Slash se podle mě nestaral o to, že jsem měl ta práva, a já jsem se nepokoušel být nějaký záškodnický had v trávě. A ostatním to bylo úplně jedno.

Ale když ta realita rozpadu udeřila a taky byla vsazena do hry strategie spočívající v tom, abych se připlazil zpátky, Slash si musel zachovat tvář a získat obchodní tým a veřejnou podporu. To, že mě zobrazil jako toho, kdo držel dav jako rukojmí a nutil ostatní podepsat smlouvu o názvu, v tom směru fungovalo opravdu dobře. Já jsem ten špatný chlapík a Duff, fanoušci a hlavně on sám jsou těmi oběťmi. A oni se opravdu obětovali pro dav, lidi, fanoušky na koncertě. Ale ještě jednou.... NIKDY SE TO NESTALO.

Média i jiní o tom ignorantsky, špatně a falešně vykládali na účet můj i fanoušků po celé roky a Slash doufal, že to všechno použije, aby mě mohl nepřetržitě žalovat a aby měl kolem toho za scénou neustále v běhu nějaké právní blbosti ve snaze věci obrátit. Nebyl by býval schopen získat takovou podporu a akci ze strany různých členů svého teamu za celé ty roky, kdyby byla pravda venku, obzvláště když zákonné (asi promlčecí) lhůty vypršely už před lety.

Proč si nechávat název? Jsem doslova poslední mohykán (last man standing). Nevytahuju se, nejsem na to hrdý. Byla to zkurvená noční můra, ale Guns jsem neopustil a nevyhnal jsem ostatní. Pro mě to u Slashe nebylo nic víc než pouhá strategie a zachování si tváře, zatímco manipuloval s veřejností, jak byl zvyklý. Zasloužil jsem si právo na ochranu svých snah a na vybrání si výhod z naší smlouvy, pro kterou jsem tvrdě pracoval a kde Slashova slova zněla, že je mu to jedno. Chápu, že někteří mají rádi jinou verzi nebo sestavu stejně tak, jako někteří mají rádi konkrétní tým nebo specifický ročník nějakého auta, ale jenom proto, že si s námi hrají, mám vyklopit z vany s vodou i dítě?

Neudělal jsem sólovou desku. Sólová deska by byla od tohoto naprosto odlišná a pravděpodobně víc instrumentální. Udělal jsem desku Guns se správnými lidmi, kteří byli jediní, kdo mi opravdu chtěli pomoci, byli kvalifikovaní a schopní, zatímco léta podstupovali veřejné urážky. Písně byly vybrány všemi zúčastněnými. Nechtěl jsem udělat This I Love v žádném tvaru nebo formě a Robin a Caram (Costanzo, producent) trvali na získání podpory Tommyho a ostatních. S užíváním svého jména jsem musel podstoupit hodně tlaku (všechno zvnějšku), ale nikdy by to nebylo správné pro tuhle kapelu a její charakteristiku v tom smyslu, že tahle muzika má mnohem více co dočinění s duchem Guns než cokoliv jiného. Hudba (instrumental), kterou jsem napsal pro End Of Days, to je spíš sólová snaha, aspoň v současnosti.

Co se týče nového jména... tohle jsem já, a ne cokoliv jiného, co si někdo jiný myslí. Nevidím sebe sama jako celé Guns, ale rozhodně se vidím jako jediného z minulosti, kdo vyvinul úsilí to posouvat dopředu bez ohledu na to, jestli s tím někdo souhlasí nebo ne, a kdo zvládnul, co by udělala spousta lidí nebo by pro to bojovala. To jméno pomohlo muzice víc než budete kdy vědět, a teď nemluvím o nahrávacích studiích nebo rozpočtech, myslím to v tom smyslu, když je člověk postrkován a musí hudbu dostat na místo, kde najde svůj mír, bez ohledu na to, co říkají ostatní. A toho nebylo plně dosaženo až do doby, kdy probíhala poslední fáze masteringu a při lisování se vyhodila jedna verze tracku, která byla na poslední chvíli nedopatřením změněna.


POKRAČOVÁNÍ

To jméno si taky žádal průmysl a břímě zachování jména bylo nutno vydržet, abychom mohli udělat desku. Po všech těch penězích investovaných starým Geffenem (...) by vzdání se jména byla sebevražda.

Cena za právní bitvy se vyšplhala do astronomických výšin, ale cítil jsem, že dohoda uzavřená s Universalem byla v tu dobu fair a většina věcí byla dobře vyvážena pro obě strany.

David Bowie má rád Floydy s Barretem, hodně dalších s Watersem a jiní bez. A jsou tu tací, kteří mají rádi všechny ty odlišné sestavy. Co podle mě dělá naši situaci ještě o trochu unikátnější, je ošklivost toho, co se doopravdy odehrávalo. Kdybych byl býval udělal, co bylo řečeno, pak bych řekl do hajzlu i se mnou. Také si uvědomuju, že tohle je pouze jeden problém z mnoha, takže z tohoto jednoho malého kousku nemohou být většinou lidí tvořeny závěry, což je více než pochopitelné.

Protože někdo opustí krám, který jsem začal a u kterého mám stále práva na jméno, s nímž jsem ho začal... to zplodí kupu nesmyslů, tím vznikne podpora veřejnosti i práva ve snaze získat něco, ať už to je cokoliv, co jde na účet můj i veřejnosti... Nevidím pražádný důvod k tomu, že bych měl zahodit něco, pro co jsem nejen pracoval, ale i bojoval a trpěl za to, a to jen kvůli tomu, že nějací ublížení, naštvaní, zrazení, dezinformovaní a podvedení lidé s mentalitou lynčujícího davu, spolu s dalšími, kterým je to úplně jedno (zvlášť v médiích), užívajíce si kontroverzi a zášť dají přednost jednomu před druhým, bez ohledu na to, co je pravda, protože to tak prostě chtějí. A stále můžete dát přednost minulosti před současností a nikdo vám na to neupírá právo.

Co se týče "nuGuns", chápu to, někdy pomůže, když si to člověk může ujasnit. Já osobně říkám tomuhle Guns a sestavám na Illusions a předchozím old Guns.

Můžeme hrát, co chceme, pokud jsem si vědom.

(...) Byla to těžká cesta, ale jediná, kterou jsem měl, a kdybych to byl býval neudělal, Slash by měl úspěch v tom, že by mě veřejně zničil víc než zatím dokázal on, ostatní i já sám, a já bych býval zbankrotoval.

Nevím, kde bych jinak byl, ale určitě by to nedopadlo dobře a vzhledem k tomu všemu, co se dělo v ostatních částech mého života, tu devastaci bych nepřekonal, alespoň ne na veřejné úrovni. Snad bych byl schopen se dát natolik dohromady, abych si našel práci nebo zpíval někde jinde, ale pochybuju, že by to bylo něco tak velkého.

To podílení se na věcech s ostatními je zajímavé, ale i přes všechen ten čas, ty finanční komplikace a snaha dostat něco ven padají na mou hlavu, ne na jejich. Úžasně mě podporují a snaží se co nejvíce udržovat mě v dobré náladě a soustředěného, čehož se mi s Guns dostávalo méně a méně ještě mnohem dřív, než se proslavila Sweet Child. (...) Doufám, že se stmelíme ještě více dohromady, jak budeme pokračovat, takže kdo ví.

Kdybych si nebyl býval zajistil práva, nevím, kde bych teď byl, a pravděpodobně bych nazýval tehdejší sestavu "ti zkurvysyni!!".

Na to jméno jsem velmi hrdý, což by měl být každý, kdo toho byl součástí, stejně jako jiné kapely nebo týmy atd. To břímě bylo noční můrou, ale není to tak beznadějné, jak si představuju, že by asi to bylo bez toho.

(...)

(...) S tím jménem (GN'R) záleží i na síle a kvalitě vystoupení. Když máte tohle jméno, každou noc vás to nakopne, protože to není nějaký vedlejší projekt nebo něco, s čím můžete jen tak vyjebávat. Pokud to neděláte pořádně, nakopou vám zadek. Takže si myslím, že nás to nutí pracovat víc, než kdybychom hráli bez toho jména, a zatím to nebylo nijak špatné.

Nějak jsem tenkrát neviděl ty změny v sestavě, spíš to bylo nárazové, potápění se i s lodí. Na jednu stranu jsem věděl, že kapela skončila, ještě než jsme začali turné k Illusions, ale člověk pořád doufá... Ovšem já jsem to viděl spíš jako potápějící se Titanic než jako nějaké přežívání. A ve skutečnosti jsem s jedním každým z Guns prošel celou cestu až tam, kde cítili, že z nějakých důvodů nemohou nebo nechtějí dát to, co Guns vyžadují.

A nemluvím tady o změnách stylu nebo zvuku atd. Spousta lidí přišla s těmihle nesmysly, a to, že jsem se vydal i jinými směry, pro tu spoustu lidí vypadalo jako důkaz. A pak vám někdo pokřivuje mysl opravdovými sračkami jako ve Slashově knize - ale já mám pásky ze zkoušek. Není tam nic než na Slashově hře založený blues rock – a s tím přestal, jednak aby hrál sólo, a taky aby kompletně převzal vládu nad Guns. Čtu všechno tohle "kdyby do toho Axl vložil texty a melodie, mohlo to...". To bylo zamítnuto a nevzdal jsem to až do doby, kdy jsem po několika měsících měl skoro každý den tří až čtyřhodinové telefonní rozhovory se Slashem, pokoušeje se dosáhnout kompromisu. Speciálně mi bylo řečeno žádné texty, žádné melodie, žádné změny v ničem, a ať zpívám, co mi bylo řečeno, nebo ať jdu do hajzlu.

Co by mě mohlo přimět změnit jméno, by byla nějaká forma vývinu, o které se nedomnívám, že bychom jí dosáhli a ani se o to v současnosti žádným způsobem nepokoušíme. Opravdu těžko říct. Musel bych cítit, že je to správné pro mě, pro ostatní zúčastněné i pro to, co zrovna v tu dobu děláme.

Nikdy jsem o tom nepřemýšlel, to s Rock N' Roll Hall Of Fame. Celý ten kousek s "dostatečně zralí" byl roztomilý. (Jedná se o uvedení Guns N' Roses do RN'R Síně slávy, které by se mělo odehrát za pár let. Spekuluje se o tom, zda by tam Guns nemohli zahrát ve staré sestavě jednorázovou show. Slova "dostatečně zralí" použil Slash. Nedávno se ho ptali, jestli si myslí, že by tam mohli vystoupit, a on to komentoval v tom smyslu, že možná ano, ale museli by na to být dostatečně zralí apod.) Nechci nikoho urazit, ale osobně na tom nemám zájem a kromě uvedení Eltona přesně nechápu, co to vlastně je a kdo tam o čem rozhoduje. Vypadá to, že pro některé lidi to znamená víc než pro jiné, a ještě více mezi fanoušky. Je hezké obdržet uznání a nějakou formu akceptace, ale co se týče dávání se dohromady s těmi ostatními, ta cena je příliš vysoká a prostě to za to nestojí. Je to daleko a vypadá to trochu moc přehnaně, než abych o tom teď přemýšlel.

Co se týče následování určitých stylů, ano, cítím, že jsou u Guns nějaké parametry, lišící se, zda mají v Guns být, nebo ne. "Chinese" je podle mého evoluce, ne nezbytně taková, jakou by se vydal každý z bývalých členů, ale jak se mohla vyvíjet a vyvíjela muzika a záměr. Guns neměli žádná specifická celoživotní kritéria a hodně z vlivů na "Appetite" ti ostatní členové opustili dlouho přede mnou. Ve skutečnosti Slash neměl rád velkou část věcí z Appetite a nebyl tak moc do té angažovanosti, ale viděl, že to v tu dobu fungovalo, a uvědomoval si, že to byl vrchol vlny, která rostla. Je to pro mě docela zážitek vidět, jak dnes vystupuje s tolika různými lidmi, které tehdy nesnášel – je, jejich kapely a muziku, zatímco já nebo i ostatní jsme byli jejich fanoušky.

Mám rád ježdění na turné s těmahle klukama mnohem víc než se starou kapelou. Ze začátku to byla legrace, ale mezi mnou a Slashem se to začalo kazit už při našem prvním vystoupení jako předskokanů The Cult v Halifaxu. Tehdy začal celý ten výlet "ok, smířím se s těma blbostma Axla a Izzyho, jsem pašák", kdy po celou show vybíhal výš a výš po rampě ega. Bylo to fakt zábavné.

Nikdo z nich (noví členové) nikdy nenavrhoval používat jiné jméno. Ti kluci jsou opravdu uctiví co se týče staré bandy a nejsem si jistý, jestli o tom za celé ty roky řekli byť jeden celý odstavec, ať už o tom já mluvím nebo ne. Ale díky tomu, že se mnou byli celé ty roky, už vědí, že spousta z toho jsou sračky, takže je s tím pořád otravují v nekonečných rozhovorech a různých nesmyslech. Já osobně jsem na ně tak hrdý, že bych ani nevěděl, jak to vyjádřit. Sám si nedokážu představit, že bych něco takového zvládal tak jako oni, tak prvotřídně a dospěle, zvláště když na ně z veřejnosti pršelo tolik sraček. "Hej, přidej se do mý kapely, přines si deštník!!"

Kdybych měl opustit Guns, zvažoval bych povolení, prodání, vybavení nebo otevření GNR Burger řetězce s tím jménem!! Ha!! Dělám si srandu. Nijak se neliším v tom, že pokud obecně něco způsobuje, že věci stojí za hovno, a pak to přeteče, chci pryč – ale pokud jsi to neudělal, když to bylo nejošklivější, pak už by to myslím bylo méně smysluplné.

Kdybych šel do sólovky, což jsem neudělal, nejmenovalo by se to Guns.

To jméno přišlo ode mě a Traciiho (Tracii Guns) jako původní inspirace, ale bylo to něco, s čím jsem hrál já, ne Tracii, a Guns byli Guns předtím, než se Tracii přidal. Bylo to Guns ještě předtím, než jsem zaťukal na Izzyho okno. Ještě dříve jsem nechal Traciiho používat to jméno (protože, jak zmínil, jedna holka mu občas říkala Mr. Guns), takže přestal používat pro svoji kapelu jméno Persian Rose. Takže hádám, že bychom měli poděkovat té holce.

Že mají ti ostatní (bývalí členové) pocit jakéhosi nároku na jméno, není tak úplně mimo, ale má to víc společného s tím, jak se s věcmi vypořádal Slash, a s jeho strategií - a říkám strategií, protože přesně to to bylo. Ale zvládnul jsem ustát věci, které pro něj nevypadaly moc dobře, co se týče onoho jména.

Je to víc jméno kapely než značka. Jak řekl Tommy ohledně našich bojů o to, aby se tohle všechno dalo do pohybu, "nenecháme to, co stálo tolik krve a kuráže, padnout do sraček a prachu". A myslím, že tohle můžete aplikovat na členy současné, bývalé nebo cokoliv.

Slash neměl nikdy ŽÁDNÝ problém ohledně ponechání si jména až do doby dlouho poté, a ještě jednou, mám pocit, že to mělo hodně co dočinění s mizernými byznysmeny a jeho pocitem, že si musí uchovat tvář.

Udržet jméno kapely naživu bylo velmi důležité. Ne kvůli egu a ani nevím, jak to přesně vyjádřit slovy, ale myslím, že to má něco společného s globálním efektem, jaký to má, a jak to, že Guns v nějaké formě vždycky přežili, někdy inspiruje jiné lidi různě po světě, a taky je tu nějaký pocit závazku.

Nelituju toho, že jsem si nechal jméno, ale přál bych si, aby to více lidí podporovalo, nebo aspoň nebyli tak agresivní odpůrci.

Ty boje byly během rozpadu. Někteří naši lidé (...) mě v podstatě přes dva roky nutili, abych do toho šel se vším, co mám, aby vše fungovalo jak má, a pokud by cítili, že to nedělám na 110%, ztratil bych jejich podporu, kterou jsem si nemohl dovolit ztratit ani to riskovat. Což pak vedlo ke zkušebnímu období, kdy Slash hrál klíčové kousky Fall to Pieces (song Velvet Revolver), ale jakmile jsem projevil nějaký zájem, byl konec.

(...) Existuje spousta věcí, které ti pomůžou umřít nebo být negativnější. Já jsem se pokusil udělat tak silné hard rockové album, jak jen to šlo, a zakomponovával jsem krásu a otevřenost s dalšími formami jak tradičními, tak současnějšími, bez toho, abych šel do náboženství atd. Nepokoušel jsem se udělat desku na party nebo taneční desku (...). Například už u Sweet Child to nebyl pokus o napsání mainstreamového hitu, byl to jen pokus napsat pro Guns písničku nejvíce ovlivněnou Lynard Skynard (Lynyrd Skynyrd) jak jen to šlo, jako poctu a uznání tradici Tuesdays Gone With The Wind nebo Simple Man atd. a v době, kdy nic nevypadalo méně populárněji.

Nevím přesně, co Guns N' Roses je, ale vím, že je to moje práce ve smyslu povinnosti, a to mi vyhovuje. To jméno a práva nemají nic společného s rozpadem (staré sestavy). To všechno je vytvořená fasáda, vějička a kouřová clona. Kdyby se to, co Slash řekl, doopravdy stalo, pak bych řekl ano, ale ve skutečnosti – Ne.

(...)

Většina kritiků si o sobě myslí víc, než si zaslouží. Nečetl jsem o svém světě v médiích mnoho článků, kde by toho moc věděli, nedej bože že by to bylo v mém zájmu, kromě toho, že se ohlížejí zpět a hrají muziku pro masmédia. Takže většinou tam není nic, a i když by to mohlo vypadat logicky, je to většinou tak mimo jako cokoliv dalšího, co řekli.

Srdečnost a odevzdání, s jakým tihle kluci pracují s tím materiálem, je mnohem větší, než na jaké byli připravení ti ostatní, kteří po dlouhou dobu sledovali vlastní cíle. Muzika se změnila poté, co jsme se Slash a já rozešli, takže směr Guns byl pak tam, kam jsem ho vzal, ne kam jsem ho zamýšlel vzít nebo se ho pokoušel vzít předtím. Mělo to hodně společného s tím, že jsem neznal či nemohl najít víc na blues založeného hráče, který by mě inspiroval, a byl jsem opravdu zmlácený a na dně. Rozhodnutí Slashe, Duffa a Matta mělo tehdy tolik co dělat s kopnutím si do někoho, kdo je zrovna dole, nebo s opuštěním potápějící se lodi, stejně jako cokoliv jiného. S muzikou se taky dělo leccos dalšího, u Geffenu jsme byli v podstatě mrtví. Líbily se mi i další věci, takže jsem chtěl prozkoumávat, být legitimní a přežít. Nedělal jsem to, co bylo tak často popisováno jako honění módy atd. Ježíši, nikdy bych nesouhlasil, abychom zkoušeli se Zakkem (Zakk Wylde), kdyby ty Slashovy nesmysly nebo nesmysly z médií byly pravdivé. A to mohlo na nějaké bázi fungovat, ale - jako s Guns - bylo by to na těch dvou a jejich vztahu. Mluvěj hezky, ale hezký to nebylo (...).

Žádné plány ohledně toho nebýt Guns do budoucna.

Ano, Slash byl v Guns a hrál na "Jungle" (a celá ta věc, že jsem za ním přišel pro jeho riff, je stejný nesmysl jako to, že přinesl Locomotive a Coma jako kompletní songy) (opět viz Slashova kniha) a má práva to hrát, ale ne, aby se to používalo v tomto kontextu ve spojení s Guns. (Jedná se asi o nějaká neautorizovaná použití WTTJ a SCOM od Activision a Yahoo ve spojitosti se Slashem.) A jelikož jim ta licence nebyla poskytnuta, bude potřeba nějaké vyřizování.

Universal má Guns pod smlouvou, ale já vlastním to jméno.

(...)

Díky všem. Snad budu brzo zpět. Podívám se na ten seznam (složitějších nezodpovězených otázek). Pokud to není moc osobní nebo ofenzivní, jsem v pohodě. Ještě jednou díky všem zúčastněným. (...)

Axl

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§


ZDE jsou v originálu původní otázky na chat 3 (jenž je i na oficiálním webu gnr.com). S přiloženými otázkami se ještě trochu více ozřejmují souvislosti a význam jednotlivých odpovědí.

https://www.chinesedemocracy.com/forum/guns_n_roses_news/axls_new_post_my_homework_qa_on_page_9-t41053.120.html

CHAT 2: Axl, 12.12.2008