GN'R fans: několik rad...




Několik rad potenciálním, začínajícím, případně už existujícím fanouškům GN'R. Týká se to hlavně těch prvních dvou skupin, ta třetí už asi ví svoje.
Old Guns – new Guns – both Guns fans, čtěte:



1. Axl chodil, chodí a bude chodit na koncerty vždycky pozdě. Vyrovnejte se s tím. Tečka.
Pokud vám to vadí, seberte se a jděte do háje, ale i když se vám tomu nebude chtít věřit, skutečně nemáte právo kazit koncert ostatním, kteří tam třeba chtějí zůstat. Za své peníze máte právo vidět show, ale musíte počítat s těmito okolnostmi, kapela už je holt taková a v dnešním světě vám stejně nezaručí nikdo nic na sto procent. Vyrovnejte se s tím už konečně a přestaňte si pořád stěžovat. Koneckonců, je to sakra rock n' roll. Za co byste Axla před dvaceti lety milovali, dneska mu vyčítáte. Je to na prd, nepopírám, ale nic s tím nenaděláme.
Dá se to možná brát i jako takový jeho boj či vzdor – ukazuje médiím i veřejnosti, že se zkrátka nepředělá, před nikým se neohne (Sorry), neudělá ze sebe prostitutku (reunion, Prostitute), a chcete-li ho vidět, musíte hrát jeho hru, podle jeho pravidel... Ač to na koncertě někomu může vadit víc než ostatním (například já mám špatná třísla), přežiju to a ocením člověka, který jde proti proudu, i když mu to leckdo vyčítá... jen když je svůj. Není to úžasné? Kolik takových lidí dneska je? 
 

2. Než začnete někoho pomlouvat/odsuzovat/nesnášet apod., zkontrolujte si laskavě – pro vaše vlastní dobro – skutečné okolnosti kolem dané situace, kapely či osoby. Speciálně u Guns N' Roses a konkrétně u Axla nejvíc existuje obrovská bublina mediální kontroverze; pro další informace viz ostatní rubriky, např. "Top ten nesmyslů" atd. Obzvlášť velmi špatná situace bývala a ještě pořád částečně přetrvává ve vodách českých hudebních novinářů. Důvody jsem se pokoušel rozebírat v jiné rubrice.
Pokud tak neučiníte, nestane se toto: budete hvězdou na internetu, budou vás považovat za odborníka a proslavíte se všude po republice. Stane se toto: jednak ošidíte sami sebe, budete žít v deziluzi, připravíte se o skvělou muziku atd., a jednak také budete za blbce. Například někoho rychle odsoudíte, vynadáte mu, a později vyjde najevo, že celá situace byla jinak... A přitom by bývalo stačilo počkat na vyjasnění informací, ne se hned chytit prvního negativního škváru, na který narazíte. Tohoto nešvaru se bohužel dopouštějí i slavní, např. takový Ozzy, který nedávno nazpíval na Slashovo nové sólo album song namířený proti Axlovi, ač s ním osobně nikdy nemluvil, a nezbytně tudíž slyšel pouze jednu stranu "pravdy", tu Slashovu verzi. Jak víme, strany jsou dvě. Za Axla se staví také plejáda lidí, managery počínaje a kamarády a spoluhráči konče, tomu můžete věřit.
 

3. Nikdo z nás neví, jak to v minulosti u Guns doopravdy bylo. Každopádně není to tak dávno, co začal po dlouhých letech mluvit i Axl, takže náhle zjišťujeme, že to nejspíš mohlo být úplně jinak, než jak nám to celá ta léta ukazovala Slashova strana.
Klasická odpověď: já už ale pravdu znám, mě nějaký Axlovy kecy nezajímaj, stejně tu kapelu rozbil on. Moje logická odpověď: a na čem jsou ty tvé znalosti založeny? Já ti to povím. Na povětšinou českých článcích převzatých z různých střípků ze Slashových rozhovorů v zahraničních časopisech / na webu. Čili tvoje "pravda" se hroutí jako věžička z karet.
Víte, jak funguje pomluva? Jednoduchá věc: stačí něco člověku nabulíkovat a ten, bez znalostí reálné skutečnosti, tomu dříve či později uvěří. Když pak za ním přijdete s pravdou, odmítne vás, vysměje se vám. Neřekl už někdo jiný, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou? A čím déle je člověk odstaven od pravdy, tím hůře se mu pak přijímají nová fakta, v přímé úměrnosti k jeho omezenosti a zabedněnosti. A teď si představte, že my jsme slýchali jednu stranu příběhu po nějakých patnáct let...
 

4. Nejsem ani "Axlista", ani "Slashista", jen mám rád pravdu a nemám rád jednostranné vidění věcí, házení špíny na jednoho člověka atd. Nikdo z nás skutečně neví, jak to bylo, takže nehrajme si na chytráky. Rychlé soudy jsou nejhorší. Nevíte nic, stejně jako já. Takže odsuzování si strčte do zadku, internetoví chytráci.
 

5. Chinese Democracy. Pokud jste sledovali nějakou dobu kapelu, její směřování, dema/leaks, ale i historii a vůbec všechno kolem, pak by vám měla být zřejmá jedna věc: to album je přesně takové, jaké bychom mohli čekat, že bude, a jaké taky být mělo. Složení songů, zvuk, nástroje... Je to ideální mix starých i nových GN'R, není to přehnaně pompézní, ale vzhledem k tomu, že se na něm pracovalo skoro deset let, zase to nemůže znít jako nějaké garážové demo. Je to naprosto ideální výplod těch dlouhých let. Pokud jste čekali novou Appetite, počin z osmdesátých let, jste blázni. Osmdesátky byly skvělé, ale už jsou pryč. Stejně tak devadesátky. Bohužel. Pár kapel takhle ještě hraje, ale to není Axlův případ. Ani by si to nemohl dovolit, ať už to původně chtěl nebo ne. Ne s těmito "novými" členy, ne s tím tlakem ohledně reunionu, ne s tím vývojem muziky, atd. Každopádně je to ideální mix starých i nových přístupů.
 

6. Všichni máme právo být naštvaní, nechápat, co se děje, a cítit frustraci. Proč není pořádná propagace – proč si Axl, který má bezpochyby spousty známých v hudebním průmyslu, konečně nenajme někoho pořádného a nezačne důkladnou promotion, tzn. rozhovory, videoklipy, pořádný web, dvd z koncertů, pořádný merchandise (trička apod.), třeba i knihy atd., hlavně poodhalení celé té historie rozpadu "starých" Guns a následného pozvolného přetvoření v "nové" Guns... zkrátka to, co normální kapely běžně dělají. Proč je vše potaženo závojem tajemství, fanoušci se dozvídají o koncertech atd. neoficiálně, věci se mění bez vysvětlení, komunikace je špatná...
Tohle všechno mě taky štve. Ale nevěřím, že jsou to všechno jen "Axlovy manýry", zvláště ne poté, co jsem si přečetl jeho předloňský chat. Je pravda, že tam komunikace někde asi vázne, případně nejsou odpovědní lidi na odpovědných místech, Axla to nejspíš celé trochu otravuje nebo rovnou děsí (po tom všem), ale není to všechno tak jednoduché, jak by se nám mohlo zdát – a proto opět nenadávejme někomu, o kom nic nevíme. Je to pouhé bezmyšlenkovité přitakávání obecnému (a do značné míry falešnému) mediálnímu obrázku kontroverze kolem Axla.
 

7. Old Guns vs new Guns. Old Guns byli (jsou) naprostá legenda a zejména díky Appetite, ale i UYIs zde vytvořili velký kus rockové historie. Na druhou stranu, vyrostla už zcela nová generace mladých lidí, kteří už Guns znají jako ty "nové", maximálně je zažili ještě s Bucketheadem. Možná jsou vděční za éru Appetite, ale je jim třeba už blíž hudba a zvuk éry Chinese Democracy. Koneckonců, to album je pořád správný rock n' roll, jen trochu moderněji znějící. Netvrďme tedy, že všichni víme, že "už to není ono". Jasně že jako Appetite atd. už to nikdy nebude ono. Ale pro některé je tohle teprve to ono. Porovnávat tyhle dvě kapely zkrátka a dobře nemá cenu, můžu to říkat pořád dokola. Jiná doba, jiní lidé, jiná situace v hudebním byznysu... Porovnávejte klidně šedesátá léta s rokem 2010 v ČR a vyjde vám to samé: neporovnatelná období, tudíž i produkty.
A tak: nechme už prosím toho, ano? Je jasné, že Guns fans se dělí na dva nesmiřitelné tábory (případně tedy tři; ten třetí, do kterého se počítám i já, má prostě rád obě éry a zdržuje se neustálého, nikam nevedoucího porovnávání). Jedni nedají dopustit na starou sestavu a odchodem Slashe pro ně Guns skončili. Pro některé - jako je např. bývalý manager z dob Appetite, Alan Niven - dokonce Guns skončili už odchodem Adlera. To jsou ti lidé, pro které taky nejspíš Pink Floyd skončili odchodem Barretta... Jiní lidé zase sledovali kapelu celou dobu, poslouchali novou muziku a zjistili, že to jde dál i bez Slashe a spol. a že to je dokonce naprosto skvělé. Žádný revival, stín sama sebe, jen zkrátka nová, moderní kapitola. NENÍ to totéž jako třeba dnešní Queen bez Freddieho. Výměna zpěváka je úplně jiná záležitost - a nezlobte se na mě, ale GN'R byl vždycky hlavně Axl a až pak ti ostatní... Nejdřív jsem to taky tak nebral, navíc jsem měl bordel v tom, kdo tam vlastně hraje - internet jsem neměl atd. Ale časem, jak jsem to sledoval, přirostli mi k srdci. Muzika je výborná, a navíc s vědomím (nebo spíš tušením), co všechno to obnášelo, aby to všechno zase šlapalo, nemám žádný problém brát tyto GN'R jako GN'R, jen zkrátka jako jinou, novou kapitolu. Mimochodem, někteří současní tzv. "noví" členové jsou v kapele už déle než ti původní z old Guns. Proč to je GN'R, a ne "Axl sólo" apod., viz v Axlově chatu (dvě rubriky). 
 

8. Neposlouchejte kritiky, vezměte cd, vložte ho do mechaniky, nasaďte sluchátka / zapněte repráky, poslechněte si to cd a udělejte si VLASTNÍ názor, bez nesmyslného balastu médií, bez předsudků a podobných blbin.
Když si chcete muziku opravdu poslechnout, nezáleží koneckonců na tom, kdo všechno je nebo není v kapele, jak dlouho trvalo tu hudbu vydat nebo jak se chová zpěvák či někdo jiný z kapely. Záleží pouze a jenom na té muzice samotné; všechno ostatní je jen omáčka kolem.
 

9. Jste-li z těch lidí, kteří mají vždy rádi pouze první album či sestavu kapely, není co řešit. Je do značné míry pravda, že první alba často už nebývají překonána, stejně tak první sestavy, ale leckdy to pravda není a leckdy je to přinejmenším vyrovnané, kapela se vyvíjí dál atd. Nelze chtít, aby kapela tvořila pořád další a další mega alba s nesmrtelnými hity; některá alba jsou zásadní, jiná tolik ne. Kapely se mění a kolikrát je to spíš k dobru, než že by to škodilo. Chtěli byste, aby už víc než patnáct let neexistovali Deep Purple? Nebo snad aby se Floydi rozpadli po Barrettově odchodu? Je vám jasné, že by neexistovala The Wall a další úchvatná alba? Stejně tak bychom mohli pokračovat u dalších kapel z různých ranků.
Jestli máte rádi první alba prvních sestav, bylo by pro vás asi nejlepší, kdyby se pak kapely raději rychle rozpadaly. Nemá tedy pro vás cenu řešit, jaká je nebo není deska Chinese Democracy a celé směřování kapely.
 

10. Asi se vám to nebude líbit, ale Axl asi ví, co dělá, když odmítá multimilionové nabídky k reunionu. Očividně to nemá zapotřebí a na rozdíl od některých lidí – jež by do toho podle všeho teoreticky šli – ze sebe nedělá prodejnou děvku, což ostatně naznačil i v písních na Ch.D. Jedna z obdivuhodných věcí na něm je to, jaký zaujímá postoj k médiím. Tohle už si dneska snad nikdo nedovolí, jen Axl ano. Svůj "fuck off" postoj také dává ostentativně najevo a i to je možná jeden z důvodů, proč ho někteří novináři tak nesnášejí.
 

11. Tohle všechno jsou jen moje názory. Kapelu sleduju dlouho, ale můžu se plést, stejně jako kdokoliv jiný. Pokud ale chcete polemizovat, žádám vás o jediné: mějte své argumenty něčím podloženy, ano? Pokud se vám new Guns a deska nelíbí, fajn, na to máte svaté právo. Ale neohánějte se mi tady tvrzeními, že Axl je pošuk, co rozbil kapelu, a Slash chudák, co chtěl hrát dál, ale holt musel odejít, protože už to nešlo vydržet... Nikdo z nás to neví a poslední poznatky nám naznačují, že všechno je trochu jinak.
Příklad ze současnosti (imaginární, ač s přesahy do skutečnosti): na nějakém českém webu se objeví zpráva, že Guns byli na jakémsi koncertě vypískáni, že létaly láhve a kapela byla vyfuckována z pódia. (Pod tím se samozřejmě ihned objeví urážlivé až nenávistné komentáře na Axlovu hlavu.) Moje reakce: podívám se na pár fór, která jsou relevantní a spolehlivá. Na jednom z nich bude zpráva přejatá z twitteru někoho z muzikantů, případně třeba zpráva od Fernanda (což už se několikrát stalo). Fernando je syn Bety Lebeis, Axlovy osobní asistentky, tudíž samozřejmě členem crew a skutečným "člověkem zevnitř". Ten vzkáže přes web fanouškům, že celé to bylo jinak, že se cosi nedohodlo s pořadatelem a kapela měla hodinové zpoždění. Dav začal pískat, jeden člověk po začátku hraní opakovaně hodil láhev, byl pak vyveden, ale kapela poté hrála dál a lidé si to očividně užívali, v sále byla skvělá atmosféra. Totéž nám píše několik lidí, kteří byli na koncertě a kteří posílali setlist a popř. fotky přímo z jejich telefonů na fórum v "real time" (což už je dneska běžná praxe; stačí pak být na fóru a průběžně aktualizovat příslušnou diskusi).
Takže z vašeho "vypískání" a "fiaska" mně vychází parádní show, s drobným incidentem, nicméně jinak normální.
Takhle vzniká kontroverze. A na takovémhle základě si pak spousta "fans" vytváří názory...
 

12.
 

 

 

Diskusní téma: GN'R fans: několik rad...

Datum 13.11.2014

Vložil ohinek

Titulek Slash vs Axl

Odpovědět

pořád tady vykládáš ověřte si fakta a pořád dokola a dokola...základní fakt je že když se cesty Slashe a Axla rozešly, tak zatímco Axl roky vydával svoji "sólovku" ChD a obměňoval sestavu (nebo odcházeli sami protože už měli neproduktivního axla po krk), tak Slash zkrátka dal dohromady partu muzikantů a hrál a hrál, ať už to nedopadlo dvakrát slavně (Snakepit...i když poslouchat se to dá) nebo naopak fantasticky (Contraband, nebo aktuálně World on fire). Chinese democracy jsem si poslechl a dospěl jsem k názoru že si Axl značku GnR ani nezaslouží, a že Slash by ji reprezentoval mnohem lépe. Dobré nápady na songy, které má slash na svém, jsou na Chinese Democracy nahrazeny sóly takového šílence jako je buckethead bez špetky zapamatovatelnosti. Přepiplaná zbytečnost.

Datum 25.11.2014

Vložil D.F.

Titulek Re: Slash vs Axl

Odpovědět

Předně dík za komentář a sorry za zpoždění, neobjevuje se mi tu, kdo mi kdy kam napíše.
Ta tedy:
- Jestliže něco pořád dokola omílám, tak věř, že to nepíšu jen tak a nějakej smysl to má. Vždycky to patří k nějakýmu individuálnímu bodu, co jsem tam uvedl, ale každopádně to bude možná taky proto, že jsem se právě často setkal s pořád a pořád dokola omílanýma nesmyslama.
- „neproduktivního Axla“ je blbost, sorry. Jedna věc je, co stihli nebo nestihli vydat, a druhá věc jsou problémy v zákulisí a mraky už dávno hotový muziky. V roce 2000 odcházel jeden z managerů a řekl, že už tehdy byly hotový tři desky plný písniček. V roce 2000. A pokud jsi to myslel jako neproduktivní ve smyslu, že pořád nic nevydávali (bez ohledu na hotovej materiál), tak tam těch problémů bylo víc, a jak už jsem někde psal, neházejme to všechno na zpěváka, víme o tom prd, ok?
- Já jsem rád, že Slash hraje dál a že vydal dost desek. Dokonce za sebe musím říct, že jeho první sólovka post-Guns – Snakepit 1995 – je to nejlepší, co jsem od něj slyšel. Dál taky první VR a něco z těch nejnovějších. Ovšem ten zpěvák mi vyloženě vadí.
- Jestli ti přijde, že Axl si tu značku nezaslouží, máš na to samozřejmě právo. Slash s Axlem by ale očividně dohromady už hrát nemohli a ne všechny věci z ChD jsou šílenosti typu Bucket a tak, jsou tam i klasičtější věci, který jsou dobře zapamatovatelný, a jak jsem říkal, podle mě je to dobrej mix obou přístupů. Zbytečnost to není určitě, ale nemůžeš čekat nový UYI.
Navíc přijdou i další alba, nechme se překvapit!
Přečti si Axlovy rozhovory. Překlad je nahrubo a v rychlosti (a starej 6 let), takže stylistika na prd, ale ten obsah tam je.

Datum 09.05.2015

Vložil ohinek

Titulek Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

ahoj, promiň ale já si nedokážu vybavit jediný kloudný důvod, proč axl ten svůj materiál zkrátka a prostě a jednoduše nevydá, když ho má tolik. opravdu to nechápu. pokud se ho ovšem nesnaží za každou cenu přepiplat jako celé chinese democracy.
a musím se vyjádřit ještě k jedné věcí kteru tady v hloubi diskuzí někdo zmínil a která mi nedá spát, a sice že slash byl ten člen který gnr táhl ke dnu...taková blbost. jak dopadl axl bez slashe víme všichni, i když nějaké menšině se to líbí, já jim to neberu. druhý údajný tvůrce izzy stradlin...poslechl jsem si jeho juju hounds, a musím říct že je to celkem dobrá hudba. něco ji ovšem chybí. co? no někdo jako slash přece, který z pár akordů dokáže přetavit skvělé riffy a napsat k nim pořádné sólo. pokusím se tento pohled prezentovat na skladbě sweet child o mine. není to přesně sice ten případ, ale zkusme teďkom ignorovat to, jak ten song vlastně vznikl. upřímně, co by ten song byl bez slashova riffu? určitě ne nic, nejspíš by se ale stal akustickou baladou na způsob patience, která by se takovou legendou určitě nestala. tohle je přesně ta slashova úloha a jeho podíl.

Datum 30.06.2015

Vložil ohinek

Titulek Re: Re: Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

mluvím o tom, že údajně slash byl ten, který GnR táhl ke dnu, přestože je zcela zjevné, že se děje pravý opak. A to o SCOM vím, jenom si myslím že slash nemluvil ani tak o hudbě, jako spíš o tom textu.
a ještě k tomu axlovi...pokud opravdu není takový šílenec, na jakého poslední desetiletí vypadá, tak by pro něj neměl být problém obejít pár vydavatelství, dohodnout se na smlouvě která odpovídá kvalitě jeho hudby (v čemž je nejspíš ten hlavní problém) a říct: "ok, takdy to máš, za dva měsíce ať to je na pultech".

Datum 01.07.2015

Vložil D.F.

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

Já nevím, co přesně myslíš tím „táhnul ke dnu“, ale každopádně tam šlo hlavně o rozpory Axla a Slashe. A jde o to, že to už není tak jednoznačný, jak si lidi kolem přelomu století mysleli – a to proto, že Axl se k tomu taky začal s víc jak desetiletým zpožděním (je to Axl) vyjadřovat. Co se děje v kapele teď, nemá se starejma Guns nic společnýho, je to úplně jiná situace. Axl mimochodem řekl, že například neexistuje šance, že by to, co se dělo kolem Chinese, byla stará parta schopna jakkoli zvládnout. Ale to je fuk, je to něco úplně jinýho.
Ohledně nový muziky je to fakt jenom o spekulacích. Materiálu maj dost, skládaj i nový věci atd. Otázka je, jak je to s labelem, co se děje v zákulisí, navíc nemaj pořádnýho managera, můžou bejt vázaný ještě nějakejma starejma smlouvama atd., kdo ví. Ale turné skončilo před rokem – a rok čekání, to u GN’R není nic! :)

Datum 06.03.2016

Vložil Míša

Titulek Re: Slash vs Axl

Odpovědět

To je věc názoru. Chinese je skvělá deska a to co vytváří Slash se mi moc nelíbí. Jeho první sólovku jsem už vyhodila a jestli kdysi tvrdil, že to byly písně na nové album GNR, jsem vděčná Axlovi, že to odmítnul. CHD si poslouchám stále dokola a nikdy se mi neomrzí.

Datum 15.03.2016

Vložil D.F.

Titulek Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

;)

Datum 18.04.2016

Vložil ohinek

Titulek Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

Chinese democracy má dobré songy, o tom žádná problém je ovšem někde jinde. S Axlem už roky hraje například Richard Fortus. To je skvělý skladatel i kytarista a místo aby se Axl soustředil na něj vytvořil s ním partu jako se Slashem, najímal si do skupiny lidi jako je Buckethead nebo Bumblefoot. Ne že by nebyli dobří, jsou naopak technicky mnohem zdatnější než Slash, ve skupině jako je Guns N Roses zkrátka podobní lidi nemají co dělat, protože nejsou schopni sundat ruku z dvanáctého pražce a prostě hrát doprovod. Tahlecta přepilanost z rukou těchto pánů (samozřejmě s nezanedbatelným vlivem axlova perfekcionismu) ubijí ChD nejvíc.

Datum 21.04.2016

Vložil D.F.

Titulek Re: Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

Chápu. Ale ono to k tomu směřovalo od začátku. Pokud jsi sledoval leaks nebo první koncerty nuGuns, musel jsi takovouhle desku čekat. A trvám na tom, že ta deska je směs old i new přístupů. Jistě, Bucket je něco jinýho než Slash. Ale tohle byl prostě tehdy vývoj kapely, co naděláš. Oni Guns stejně nikdy neudělali desku stejnou jako předchozí.
A jinak Bucketa a BBF bych se Slashem nesrovnával, nemá to smysl.
Co se týče Fortuse, máš samozřejmě pravdu. Ale Axl měl prostě fázi, kdy chtěl tři kytaristy, z nichž jeden by byl technickej „virtuoso“. Beru to jako zajímavou éru, ono i kdyby nezkoušel žádný nový přístupy, sehnal by kytaristu se stejným feelingem jako Slash? Nikoli, a v tom případě by to byly akorát náhražky…

Datum 21.04.2016

Vložil ohinek

Titulek Re: Re: Re: Re: Slash vs Axl

Odpovědět

To je právě ten problém, že žádný virtuoso se v roli kytaristy ve skupině jako je GNR prostě neuchytí. Jakkoli jsou Slashova nebo Finckova sóla skvělá, tak málokterý, spíš žádný song od GNR stojí a padá na sólech. A s tím Richardem Fortusem to je jen taková moje úvaha, přijde mi totiž jako v pohodě chlápek, loajální ke skupině, který vezme svou roli a přitom disponuje skvělými schopnostmi i vlastním rukopisem. ;) Btw co říkáš na Slashovy verze songů z ChD? o jeho sóle z This i love se hodně pozitivně mluví https://www.youtube.com/watch?v=7d81lUjKE68